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Konjunkturdaten

Aktuell: US-Verbrauchervertrauen besser als befürchtet – aber Erwartungen brechen ein

Redaktion

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Das US-Verbrauchervertrauen (Conference Board; Februar) ist mit 120,0 etwas schwächer ausgefallen als erwartet (Prognose war 110,0; Vormonat war 130,7, nun auf 132,6 nach oben revidiert).

Die Einschätzung der aktuellen Lage liegt bei 167,7 (Vormonat war 165,1) .

Die Erwartungen brechen ein, sie liegen nur noch bei 88,2 (Vormonat war 107,8)

Dazu schreibt das Cornference Board, das die Daten erhebt:

“Consumer confidence declined sharply in March due to a deterioration in the short-term outlook,” said Lynn Franco, Senior Director of Economic Indicators at The Conference Board. “The Present Situation Index remained relatively strong, reflective of an economy that was on solid footing, and prior to the recent surge in unemployment claims. However, the intensification of COVID-19 and extreme volatility in the financial markets have increased uncertainty about the outlook for the economy and jobs. March’s decline in confidence is more in line with a severe contraction – rather than a temporary shock – and further declines are sure to follow.”

The monthly Consumer Confidence Survey, based on a probability-design random sample, is conducted for The Conference Board by Nielsen, a leading global provider of information and analytics around what consumers buy and watch. The cutoff date for the preliminary results was March 19.

Consumers’ assessment of current conditions was less favorable in March. The percentage of consumers claiming business conditions are “good” was relatively unchanged at 39.6 percent, while those claiming business conditions are “bad” increased, from 10.8 percent to 11.4 percent. Consumers’ assessment of the job market also moderated from last month. Those saying jobs are “plentiful” decreased from 46.5 percent to 44.9 percent, while those claiming jobs are “hard to get” was unchanged at 13.9 percent.

Consumers were significantly less optimistic about the short-term outlook. The percentage of consumers expecting business conditions will improve over the next six months decreased from 20.6 percent to 18.2 percent, while those expecting business conditions will worsen increased from 7.2 percent to 14.9 percent.

Consumers’ outlook for the labor market was also less positive. The proportion expecting more jobs declined from 16.6 percent to 15.5 percent, while those anticipating fewer jobs in the months ahead increased, from 12.0 percent to 17.1 percent. Regarding their short-term income prospects, the percentage of consumers expecting an increase declined from 22.7 percent to 20.7 percent, while the proportion expecting a decrease rose from 6.1 percent to 8.8 percent.“

Ein Kommentar

Ein Kommentar

  1. Avatar

    Torsten

    31. März 2020 16:24 at 16:24

    Wir kennen das doch seit Jahren, Erwartungen extrem nach unten setzen um dann zu feiern wenn es besser als erwartet ist. Immer die gleiche Masche.

    Am besten nicht mehr melden, ist sinnlos.

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Konjunkturdaten

Aktuell: US-Immobiliendaten durchwachsen

Redaktion

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Die US-Baubeginne (September) sind mit +1,9% und einer Jahresrate von 1,415 Millionen schwächer ausgefallen als erwartet (Prognose war eine Jahresrate von 1,457 Millionen; Vormonat war 1,416 Millionen, nun auf 1,388 Millionen nach unten revidiert).

Die US-Baugenehmigungen (ebenfalls September) sind mit +5,2% und einer Jahresrate von 1,533 Millionen besser ausgefallen als erwartet (Prognose war eine Jahresrate von 1,520 Millionen; Vormonat war 1,476 Millionen).

Der Boom am US-Immobilienmarkt hatte sich gestern auch im Allzeithoch des NAHB Index gezeigt – die amerikanischen Immobilien-Käufer sind derzeit euphorisch wie noch nie..

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Konjunkturdaten

Aktuell: Verbrauchervertrauen Uni Michigan – Sieg von Biden erwartet

Markus Fugmann

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Das Verbrauchervertrauen der Uni Michigan (1.Veröffentlichung für Oktober) ist mit 81,2 etwas besser ausgefallen als erwartet (Prognose 80,5; Vormonat war 80,4).

Die Einschätzung der aktuellen Lage dagegen schwächer als erwartet, sie liegt bei 84,9  (Vormonat war 87,9)

Die Konsumentenerwartung liegt bei 78,8  (Vormonat war 73,3)

 

Dazu schreibt Richard Curtin, der die Umfrage verantwortet:

„Slowing employment growth, the resurgence in covid-19 infections, and the absence of additional federal relief payments prompted consumers to become more concerned about the current economic conditions. Those concerns were largely offset by continued small gains in economic prospects for the year ahead. The Current Conditions Index recorded its second small reversal, the first being in June, but even at its best, it has never come close to its December peak, being still down by 26.5%. The Expectations Index, despite the recent gain, is still down by 14.4% from its February peak. How much has the presidential electioneering influenced this twist in consumer sentiment? Consumers were not asked whom they will or had voted for or their preference, but who they expected to win the election to determine the election’s potential influence on economic expectations. Among all consumers, Biden’s advantage in early October grew to 7 from 1 percentage point in the July to September surveys (see the chart). While self-identified Democrats and Republicans heavily favored the candidate from their own party, that proportion grew by 8 points among Democrats and shrunk by 5 percentage points among Republicans. Most elections are decided by those who are non-aligned with either party; the views of Independents remained unchanged and nearly equal, giving Trump a slight advantage of 2 or 3 points. When the difference in the Expectations Index was calculated by party identification, Trump still held an advantage over Biden with some interesting twists: Trump’s advantage on the Expectations Index greatly narrowed among Republicans (from 31.1 in July to September to 13.9 in October) and only a slight narrowing among Democrats (from 4.0 to 1.6), but it widened among Independents (from 20.9 to 24.4).“

 

 

 

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Konjunkturdaten

Aktuell: US-Einzelhandelsumsätze stark

Redaktion

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Von

Die US-Einzelhandelsumsätze (September) sind mit +1,9% besser ausgefallen als erwartet (Prognose war +0,7%; Vormonat war +0,6%). Ohne Autos liegen die Umsätze bei +1,5% (Prognose war +0,4%).

Die control group (also der Teil der US-Einzelhandelsumsätze, der direkt in die Berechnung des US-BIP einfließt) liegt bei +1,4% (Prognose war +0,2%; Vormonat war -0,1%, nun auf -0,3% nach unten revidiert).

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